Czy magazyny energii są przyszłością elektromobilności?

Czy magazyny energii są przyszłością elektromobilności?

Magazynowanie energii odgrywa coraz istotniejszą rolę w wielu dziedzinach życia, przynosząc liczne korzyści zarówno osobom prywatnym, jak i właścicielom firm. Jak się okazuje, może być niezwykle opłacalne również dla właścicieli samochodów elektrycznych, którzy dzięki nim – oraz zintegrowanej ładowarce – mogą zyskać stały dostęp do „paliwa”. Czy w związku z tym magazyny energii są przyszłością elektromobilności?

Brak dostępności stacji ładowania – powszechny problem właścicieli elektryków

Pod koniec czerwca 2024 roku liczba samochodów elektrycznych przekroczyła w Polsce 69 tysięcy, a na kolejne tego typu pojazdy decydować się będzie coraz więcej osób. Nie ma w tym niczego dziwnego – popularne elektryki są ciche i komfortowe, mało awaryjne, a do tego oszczędne, co sprawia, że znajdują wielu chętnych.

Niestety, pewnym problemem związanym z rozwojem elektromobilności jest niewielka liczba publicznych stacji ładowania, co znacząco utrudnia podróżowanie i ogranicza mobilność. I choć takie punkty z miesiąca na miesiąc powstają w kolejnych miastach, przyrost nie jest na tyle duży, by spełnić oczekiwania coraz większej liczby właścicieli samochodów elektrycznych.

Rozwiązaniem tego problemy mają być właśnie magazyny energii. Z czego to wynika i jak mogą wykorzystać je właściciele elektryków?

Magazyny energii a ładowanie samochodów elektrycznych

Niedobory publicznych stacji ładowania powodują, że coraz więcej inwestorów decyduje się na montaż przydomowych ładowarek w postaci tzw. wallboxów. Zakładając, że cena prądu (w strefie G11) wynosi około 0,75 zł/kWh, a przeciętne zużycie energii w nowym pojeździe to około 18 kWh/100 km, przy wykorzystaniu ładowarki za przejechanie 100 km trzeba zapłacić zaledwie 13,50 zł.

Koszt ten można zmniejszyć albo całkowicie zredukować dzięki integracji wallboxa z instalacją fotowoltaiczną oraz magazynem energii. Ta pierwsza wytworzy prąd z promieniowania słonecznego, zaś drugi zmagazynuje nadwyżki energii. W efekcie możliwe jest nie tylko całkowicie darmowe ładowanie samochodu elektrycznego i zyskanie pełnej mobilności, ale również zoptymalizowanie kosztów zakupu energii elektrycznej zużywanej przez prosumenta w domu lub firmie i tym samym znaczące obniżenie rachunków za prąd.

Dlaczego magazyny energii są przyszłością elektromobilności?

Magazyny energii odgrywają kluczową rolę w transformacji energetycznej, a ich montaż powinni rozważyć wszyscy właściciele samochodów elektrycznych i fotowoltaiki. Wynika to z faktu, że pozwalają one:

  • lepiej zarządzać energią elektryczną – mogą gromadzić ją w ciągu dnia, gdy panele PV są najbardziej efektywne, a następnie przekazywać do ładowania pojazdów elektrycznych w nocy lub okresach mniejszej produkcji;
  • obniżyć koszty ładowania – właściciele instalacji fotowoltaicznych mogą korzystać z przechowywanego w magazynach energii prądu do ładowania swoich pojazdów, bez względu na porę dnia czy roku;
  • uniezależnić się od sieci energetycznej i rosnących cen prądu – zapewniają bowiem stabilne źródło energii dla domów i firm, nawet w przypadku przerw w dostawie prądu;
  • wspierać zrównoważony rozwój – dzięki magazynom energii rozwija się nie tylko branża samochodów elektrycznych, ale również OZE, co sprzyja środowisku naturalnemu i redukcji emisji CO2 w powietrzu.

Warto również zaznaczyć, że magazyny energii stanowią ogromne wsparcie dla rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w miejscach, gdzie dostęp do sieci energetycznej jest ograniczony albo bardzo kosztowny.

Jeżeli więc dysponujesz samochodem elektrycznym i chcesz zyskać pełną mobilność, a przy tym ładować swój pojazd praktycznie za darmo, skorzystaj z magazynu energii. Wystarczy zintegrować go z instalacją fotowoltaiczną, do której podłączony jest przydomowy wallbox, by cieszyć się maksymalnym komfortem ładowania. Rozwiązanie to polecane jest nie tylko osobom prywatnym, ale również właścicielom firm, w których flotach znajdują się pojazdy zasilane energią elektryczną.