Czy samochody elektryczne mają skrzynię biegów?
Rosnąca świadomość ekologiczna na całym świecie powoduje, że wiele podmiotów przekierowuje swoje moce innowacyjne w rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Efektem jednej z gałęzi takich działań są samochody elektryczne, które z założenia mają nie emitować żadnych zanieczyszczeń. Jest to rosnąca na popularności nowość i z tego względu wywołuje pewne obawy kierowców o to, jak się w praktyce jeździ taki autami? Przykładowo, czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów, co cenią sobie zwolennicy tradycyjnej jazdy?
Samochód elektryczny – skrzynia biegów i inne cechy w skrócie
Chociaż początkowo pojazdy elektryczne nie były powszechnie dostępne ze względu na wysoką cenę i niedoskonałości, to rozwój technologii spowodował, że obecnie zdecydowana większość producentów samochodów posiada już w swojej ofercie auta elektryczne lub hybrydowe. Jak działa samochód elektryczny? Oto podstawowe jego cechy:
- wygląd zewnętrzny – e-auta wyglądają tak samo, jak auta spalinowe. Mają jedynie dużo cichsze brzmienie w postaci jedynie wizgu silnika elektrycznego;
- podwozie – brak silnika spalinowego, układu wydechowego i skrzyni biegów. Przestrzeń tę zajmują baterie oraz niewielki silnik;
- silnik – w najprostszym ujęciu – funkcjonuje poprzez przyłożone do niego napięcia, które następnie wywołuje jego ruch obrotowy. Silniki elektryczne osiągają nawet 20000 obrotów na minutę przy 90% sprawności (wobec max. 7000 i 40% w silnikach spalinowych)!
- baterie – skomplikowane i drogie w produkcji elementy, ze względu na wymogi wysokich zasięgów i innych osiągnięć. Pojemność baterii liczy się w kilowatogodzinach (kWh) i jej wartość będzie wpływać na to, w jaki sposób można poruszać się danym pojazdem.
Czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów?
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy samochód elektryczny z manualną skrzynią biegów jest możliwy? Na ten moment nie, przynajmniej nie w tradycyjnym rozumieniu. Wynika to z konieczności obniżenia wagi aut elektrycznych oraz z niskiej pojemności baterii. Zmiana biegów w takim aucie musiałaby odbywać w setnych częściach sekund ze względu na bardzo wysokie wartości momentu obrotowego generowanego przez elektryczne silniki. Z racji jednak, że oczekiwania kierowców w tym zakresie są spore, to producenci aut elektrycznych otwierają się na nowe możliwości. Jakie pomysły w zakresie „zamienników” dla tradycyjnych skrzyń biegów mogą być stosowane w e-samochodach (oczywiście z wyłączeniem biegu wstecznego)?
- skrzynie jednobiegowe (najczęstsze) – istotą jest połączenie silnika z kołami przy pomocy prostych w budowie przekładni redukujących obroty w założonym przedziale od 8 do 10 obrotów wału na 1 obrót silnika. To sprawia, że energia pochodząca z baterii jest wykorzystywana z najmniej możliwym obciążeniem;
- przekładnie dwubiegowe (właściwie: dwuskrzyniowe) – jedna z nich pozwala rozpędzić auto w krótkim czasie, a druga przy długich trasach optymalizuje ruch silnika, czyli zużywa mniej energii.
- podwójne silniki (w zastępstwie dla dwóch skrzyń) – dwa silniki o różnych przekładniach napędzające osobno obie osie powodują błyskawiczne rozpędzanie z tylnej osi, a silnik z przedniej osi przy niższym przełożeniu obniża zużycie energii na długich dystansach.
Tradycyjne skrzynie biegów w autach elektrycznych to wciąż marzenie pasjonatów dynamicznej jazdy, na którą chcieliby mieć realny wpływ. Jednak nowe technologie i rozwiązania pokazują coraz więcej opcji w tym zakresie, a dalszy rozwój oferty producentów z pewnością może doprowadzić do całkiem udanych zamienników dla skrzyń biegów w e-samochodach.
Polecamy także inne nasze artykuły, szczególnie zainteresować Cię mogą: