Czy samochody elektryczne mają skrzynię biegów?

Czy samochody elektryczne mają skrzynię biegów

Czy samochody elektryczne mają skrzynię biegów?

Rosnąca świadomość ekologiczna na całym świecie powoduje, że wiele podmiotów przekierowuje swoje moce innowacyjne w rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Efektem jednej z gałęzi takich działań są samochody elektryczne, które z założenia mają nie emitować żadnych zanieczyszczeń. Jest to rosnąca na popularności nowość i z tego względu wywołuje pewne obawy kierowców o to, jak się w praktyce jeździ taki autami? Przykładowo, czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów, co cenią sobie zwolennicy tradycyjnej jazdy?

Czy samochody elektryczne mają skrzynię biegów

Samochód elektryczny – skrzynia biegów i inne cechy w skrócie

Chociaż początkowo pojazdy elektryczne nie były powszechnie dostępne ze względu na wysoką cenę i niedoskonałości, to rozwój technologii spowodował, że obecnie zdecydowana większość producentów samochodów posiada już w swojej ofercie auta elektryczne lub hybrydowe. Jak działa samochód elektryczny? Oto podstawowe jego cechy:

  • wygląd zewnętrzny – e-auta wyglądają tak samo, jak auta spalinowe. Mają jedynie dużo cichsze brzmienie w postaci jedynie wizgu silnika elektrycznego;
  • podwozie – brak silnika spalinowego, układu wydechowego i skrzyni biegów. Przestrzeń tę zajmują baterie oraz niewielki silnik;
  • silnik – w najprostszym ujęciu – funkcjonuje poprzez przyłożone do niego napięcia, które następnie wywołuje jego ruch obrotowy. Silniki elektryczne osiągają nawet 20000 obrotów na minutę przy 90% sprawności (wobec max. 7000 i 40% w silnikach spalinowych)!
  • baterie – skomplikowane i drogie w produkcji elementy, ze względu na wymogi wysokich zasięgów i innych osiągnięć. Pojemność baterii liczy się w kilowatogodzinach (kWh) i jej wartość będzie wpływać na to, w jaki sposób można poruszać się danym pojazdem.

Czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy samochód elektryczny z manualną skrzynią biegów jest możliwy? Na ten moment nie, przynajmniej nie w tradycyjnym rozumieniu. Wynika to z konieczności obniżenia wagi aut elektrycznych oraz z niskiej pojemności baterii. Zmiana biegów w takim aucie musiałaby odbywać w setnych częściach sekund ze względu na bardzo wysokie wartości momentu obrotowego generowanego przez elektryczne silniki. Z racji jednak, że oczekiwania kierowców w tym zakresie są spore, to producenci aut elektrycznych otwierają się na nowe możliwości. Jakie pomysły w zakresie „zamienników” dla tradycyjnych skrzyń biegów mogą być stosowane w e-samochodach (oczywiście z wyłączeniem biegu wstecznego)?

  • skrzynie jednobiegowe (najczęstsze) – istotą jest połączenie silnika z kołami przy pomocy prostych w budowie przekładni redukujących obroty w założonym przedziale od 8 do 10 obrotów wału na 1 obrót silnika. To sprawia, że energia pochodząca z baterii jest wykorzystywana z najmniej możliwym obciążeniem;
  • przekładnie dwubiegowe (właściwie: dwuskrzyniowe) – jedna z nich pozwala rozpędzić auto w krótkim czasie, a druga przy długich trasach optymalizuje ruch silnika, czyli zużywa mniej energii.
  • podwójne silniki (w zastępstwie dla dwóch skrzyń) – dwa silniki o różnych przekładniach napędzające osobno obie osie powodują błyskawiczne rozpędzanie z tylnej osi, a silnik z przedniej osi przy niższym przełożeniu obniża zużycie energii na długich dystansach.

Tradycyjne skrzynie biegów w autach elektrycznych to wciąż marzenie pasjonatów dynamicznej jazdy, na którą chcieliby mieć realny wpływ. Jednak nowe technologie i rozwiązania pokazują coraz więcej opcji w tym zakresie, a dalszy rozwój oferty producentów z pewnością może doprowadzić do całkiem udanych zamienników dla skrzyń biegów w e-samochodach.

Polecamy także inne nasze artykuły, szczególnie zainteresować Cię mogą: